• اطلاعیه ها

    • Dr.Saied Malihialzackerini

      Forum Guidline ..........   ۱۷/۰۹/۰۱

      Our guidelines for Symia Psychology & counseling Forums - SPCF. We welcomes contributions which are original, innovative, authoritative and of interest to the membership of the virtual association. It's also a great way for you to share your knowledge and help others. We aim to publish a variety of contributions ranging from personal reflections on psychological practice to critiques of current topics, innovations in service development, and audit and research studies.We also publish correspondence either regarding articles published within SPCF or around issues of general interest to the membership. We value your contributions to our site and encourage you to use our forums to interact with other members! We also want to make sure that SPCF is a safe and trustworthy source for our global community. Articles submitted to SPCF will be sent to members of the editorial collective for refereeing.Overall, articles must be relevant and of interest to the profession Articles of 1000-2500 words including references are welcomed. If you feel an article longer than 2500 words is justified please state the reasons in an accompanying letter and these will be considered by the reviewer. To help us with this goal please ensure your posts are: Friendly To maintain a safe, friendly environment on our forums, we ask our members to limit their comments to courteous and respectful language at all times. Any posts that include sexually explicit comments, hate-speech, prejudiced remarks, or profanity will be removed. We also reject posts that advocate or describe participation in illegal activities and those containing graphic descriptions of death, injuries or violent criminal acts. We only publish posts written by our members . Relevant to psychologists Keep your forum posts relevant and helpful to psychologists. Please don’t include personally insulting language, smear campaigns, or any personal opinions about political, ethical, religious, or wider social issues. If you have a question or comment for SPCF about our forums moderation policies or there is an issue with your account, you can contact us. Non-commercial SPCF association is intended to provide advice for psychologists. Posts that are being offered in exchange for personal gain, such as gifts, services, or money, will be removed. We reserve the right to reject specific content for any reason. Links to external websites, such as advertising sites or personal blogs, that are not relevant to the topic and are used purely for promotional purposes will be removed. We reserve the right to reject any URL for any reason. Survey requests, polls, or requests for research, as well as any spam will also be removed. If you suspect a post is fraudulent, please use contact us to submit your report. SPCF reserves the right to remove any content (links, text, or images) we deem inappropriate. If any member violates any of the above guidelines, we reserve the right to ban the individual from further participation in the SPCF Community.                راهنمای ثبت نام  و استفاده از تالار گفتگوی انجمن روان شناسی سیمیا تالار گفتگو کاربران گرامی سایت انجمن روان شناسی سیمیا تقاضا می شود قبل از ورود به صفحه تالار گفتگو، متن زیر را به دقت مطالعه نمایند. برای فعالیت در تالار گفتگوی انجمن روان شناسی سیمیا ابتدا باید عضو سایت شده و یا درصورت ثبت نام وارد سایت شوید. نحوۀ عضویت در تالار گفتگوی انجمن روان شناسی سیمیا برای استفاده از تالارهای گفتگوی انجمن روان شناسی سیمیا، ابتدا باید عضو سایت اصلی انجمن روان شناسی سیمیا شوید.( چنانچه قبلا در سایت ثبت نام کرده اید، نیازی به ثبت نام مجدد جهت استفاده از تالار گفتگو وجود ندارد و با همان نام کاربری و رمز عبور سایت اصلی می توانید به تالار گفتگو وارد شوید.) 1-   روی دکمه ثبت نام در نوار مشکی سمت چپ بالای صفحه انجمن کلیک کنید 2-   فرم ثبت نام را تکمیل کنید a.     ادرس ایمیل خود را به انگلیسی و دقیق بنویسید b.     یک کلمه عبور (رمز) دلخواه تعریف کنید c.      مقطع تحصیلی فعلی را در میزان تحصیلات وارد کنید d.     سایر خانه ها را تکمیل کنید.   3-   پس از حداکثر چند دقیقه یک نامه جهت تأئید شما به ایمیل تان ارسال می شود. دقت کنید اگر ایمیلی نیامد (بطور قطع ایمیل را اشتباه نوشته اید) وبا دفتر انجمن تماس بگیرید . 4-   حداکثر دو روز بعد از ثبت نام ، نامه ای از مدیر سایت برای شما ارسال می شود که ثبت نام شما تأئید شده و می توانید بعنوان کاربر وارد سایت شوید. راهنمای استفاده از تالار گفتگوی انجمن روان شناسی سیمیا جهت ورود به تالار گفتگو، بر روی عبارت سفید رنگ «وارد شوید» در بالای سمت چپ تمامی صفحات سایت کلیک کنید .  سپس با کلیک بر روی لینک مربوط به خود وارد تالار مورد نظر شوید.   در صفحه باز شده فهرست تمامی انجمنهای موجود را ملاحظه می کنید که به تفکیک مقاطع تحصیلی و گروههای درسی قرار گرفته است. هریک از کاربران به تناسب مقطع و گروه تحصیلی خود وارد تالار مورد نظر خود شوند. کاربران می توانند سوالات خود را در هر زمینه ای مربوط به تالار خود بیان کنند و یا به سایر سوالات سایر کاربران پاسخ دهند. لازم به ذکر است که تمامی فعالیتهای کاربران پس از تأیید مدیر سایت انجمن روان شناسی سیمیا نمایش داده خواهد شد و پس از ایجاد بحث و یا پاسخ به بحثی توسط کاربران، بلافاصله بحث و پاسخ مربوطه نمایش داده نخواهد شد. این اطمینان به تمامی کاربران داده خواهد شد که در کمترین زمان ممکن به تأیید فعالیتهای در چارچوب قوانین انجمن اقدام خواهد شد. آشنایی با ایجاد پرسش و پاسخ در تالارهای گفتگوی انجمن روان شناسی سیمیا
      قبل از ورود به سایت، کاربران تنها قادر به مطالعه پرسش و پاسخها خواهند بود.
      کاربرانی که عضو سایت شده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود ورود موفق به سایت داشته اند، قادر به فعالیت در تالار گفتگو خواهند بود.
      برای پاسخ و مشارکت در یک بحث موردنظر، کافیست به تالار و بحث مربوطه رفته و بروی دکمه پاسخ به بحث کلیک کنید و متن پیام خود را وارد کرده و برروی دکمه ارسال کنید. پاسخ شما پس از تأیید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد. امید است این تالارهای گفتگو نقش مفیدی در کمک به کاربران گرامی سایت انجمن روان شناسی سیمیا ایفا نماید. چهت دریافت راهنمای کاربری دوره ها و کارگاه های الکترونیکی مجازی فایل زیر را دریافت کنید.        E-LearningManual.pdf
Dr.Saied Malihialzackerini

نقش تمرين ذهني در يادگيري حركتي

1 ارسال در این موضوع قرار دارد

قدرت تفكر وقتي كه اولين بار در سال 1954 Roger Bannister نفر اول  مسابقه دو شدو يك مايل را در كمتر در چهار دقيقه پيمودمطرح شد(36).تصويرسازي ذهني[1] از ديربازموضوع تحقيق مورد علاقه علوم روانشناسي،يادگيري حركتي و روانشناسي ورزش بوده است.بكارگيري تمرين ذهني و تصويرسازي ذهني قابل درك است همانگونه كه خيلي از افراد روزانه به تخيل[2] مي پردازندو از لحاظ ذهني خود را براي اعمال آتي آماده مي كنند.فيلسوف هاي قديمي مثل ارسطو تدريس خود را روي تصاويري از آينده استوار مي كردند.كريستف كلمب پادشاه و ملكه اسپانيا را متقاعدساخت كه تصورش در مورد گرد بودن زمين صرفاً رويا و تخيل نيست و همين پايه اي براي جستجو وكشف دنياي جديد شد.Yeltsin و Mandela كشورهايشان را با تصويرسازي تغيير و تحول در ذهنشان متحول ساختند.تصويرسازي قدم اساسي درتبديل افكار به واقعيت است(27).

تمرين ذهني و كاربرد آن در توانبخشي:

تمرين ذهني طبق تعريف Richardson (1967) عبارت است از مرور سمبليك يك فعاليت فيزيكي بدون اينكه هيچ حركت عضلاني واضحي صورت گيرد(14،3،2).

 Decety(1990) تمرين ذهني را چنين تعريف كرد: مرور ذهني يك فعاليت حركتي به منظور خاص يادگيري وپيشرفت آن فعاليت بدون اينكه هيچ درون دادحسي ايجاد شود يا برون دادوحركت عضلاني واضح و آشكاري مشاهده شود (15،12).

Rayli(2000) تمرين ذهني را بعنوان يك وضعيت مغزي كه در آن مدل هاي دروني اعمال حركتي در حافظه توليدوحفظ مي شوند بدون اينكه هيچ برون داد حركتي واضحي ايجاد شود،تعريف نمود(29).

تمرين ذهني كه بعنوان بازسازي يك الگوي حركتي در ذهن مطرح است در موارد بسياري جهت ارتقاء مهارتهاي حركتي افراد خصوصاً ورزشكاران مورد استفاده قرار گرفته است(۴،27).نتايج مطالعات انجام شده دراين زمينه نشان داده است كه تمرين ذهني مشابه تمرين فيزيكي سبب پيشرفت مهارت حركتي افراد مي شود(۴،19،37).همچنين مكانيسم هاي عصبي مشابهي در دو فرايند تمرين فيزيكي وتمرين ذهني فعال مي شوند  (28،26،5).

با توجه به مجموع مطالعاتي كه تاكنون دراين خصوص انجام گرفته است ونقش مؤثر تمرين ذهني ازجهات متفاوت باليني اهميت وضرورت بررسي و بكارگيري اين روش درتوانبخشي دركنار تمرينات فيزيكي مطرح مي شود.روشي كه راحت،بي خطرو باصرفه بوده،نيازمندتجهيزات وامكانات خاصي نيست،به سادگي آموزش داده مي شودوانجام آن خستگي جسماني به دنبال نخواهدداشت.خصوصاً در بيماران وسالمنداني كه انجام حركات وتمرينات فيزيكي وتحرك مشكل، خطرناك يا امكان ناپذير مي باشد و باعث ايجادخستگي مي شود،اين تمرينات مي تواند جايگزين تمرينات فيزيكي گرديده و درمان توانبخشي فرد را تسريع نمايد (36،19).

همچنين با توجه به كاهش توانايي هاي شناختي در برخي از بيماران و سالمندان اين روش منجر به ارتقاء عوامل شناختي (توجه،تمركزو...) شده و در استقلال فرد موثر است(20).از طرفي اين روش درماني سبب افزايش انگيزه و احساس مسئوليت فرد در جهت مشاركت در برنامه درماني گرديده كه اين امر خود سبب پيشبرد برنامه توانبخشي مي شود(19). همچنين منجر به افزايش اعتماد به نفس،آرامش و تسهيل عملكردي آرام تر در فرد مي شود(36).اما با وجود مزيت هاي فراوان اين تمرينات،استفاده از آنها بيشتر در حيطة فعاليت هاي ورزشي مطرح گرديده است و نقش اين پديده در توانبخشي نياز به بررسي و تحقيقات بيشتر دارد.

جنبه هاي تمرين ذهني:

طبق تقسيم بندي Mahoney(1979) مي توان انواع تصويرسازي را چنين مطرح نمود:

·         تصويرسازي ذهني خارجي[3] :

هنگامي رخ مي دهد كه فرد به خودش از ديدگاه يك مشاهده گرخارجي نگاه مي كند.درست مانند زماني كه فرد از ديد يك شخص ثالث اعمال خود را بر پرده سينما مي نگرد.اين نوع تصويرسازي غالباً بصورت بينائي است و جنبه سوم شخص دارد.به اين نوع تصويرسازي Visual Imagery  نيز گفته مي شود(14،18،27،35،36).

·         تصويرسازي ذهني داخلي[4] :

اين نوع تصويرسازي بگونه اي است كه فرد واقعاً احساسات را مثل وقتي كه در شرايط واقعي قرار دارد درك مي كند.در اين حالت فرد خود را در حال ديدن،احساس كردن و انجام دادن فعاليتي از ديدگاه شخص انجام دهنده تصور مي كند،دقيقاً مشابه خواب ديدن و جنبه اول شخص دارد.به اينگونه تصويرسازي kinesthetic Imagery هم گفته مي شود كه در آن حس حركت و عمقي نقش اساسي را بازي مي كند (36،35،27،25،18).در مورد تاثيرات اين نوع تصويرسازي نظريات متفاوتي مطرح مي باشد.نظريه وجود تفاوت هايي از لحاظ فيزيولوژيك بين تصويرسازي ذهني داخلي وخارجي اولين بار توسط Jacobson (1930،1931) و Shaw(1930،1940) مطرح گرديد.آنها دريافتند كه فعاليت عضلاني حين تصويرسازي ذهني داخلي بيش از زماني است كه تصويرسازي ذهني خارجي  صورت مي گيرد (27،23،18).

Davidson،Schwartz(1977) دريافتند درافرادي كه از تصويرسازي ذهني داخلي استفاده مي نمايند سطح برانگيختگي  سوماتيك[5] بيشتر و فعاليت بينايي نسبت به كساني كه از تصويرسازي ذهني خارجي استفاده مي كنند كمتر است.از آنجائي كه براي تاثير تمرين ذهني فيدبك حس حركت و عمقي مهم است پس تصويرسازي ذهني داخلي نسبت به تصوير سازي ذهني خارجي سطوح بالاتري از عملكرد را ايجاد مي كندزيرا  اين نوع تصويرسازي (داخلي)با سطوح بالاتري از فعاليت عضلاني و برانگيختگي سوماتيك همراه مي باشد.البته اين فرضيه از نظر تجربي هنوز به طور قطعي ثابت نگرديده است.پس نتايج كلي نشان مي دهد كه تصويرسازي ذهني داخلي باعث افزايش فعاليت الكتريكي درعضلات و برانگيختگي سوماتيك و نتيجتاً باعث پيشرفت و بهبود عملكرد مي شود(27).

Epstein(1980)و Suinn(1983)در تحقيقات خود چنين فرض نمودند كه نوع تصويرسازي ممكن است روي بهبود مهارت حركتي تأثير بگذارد.آنها مطرح نمودند كه در اين بهبود،تصويرسازي ذهني داخلي در مقايسه با تصوير سازي ذهني خارجي باعث ارتقاء بيشتر عملكرد مي شود(3).ولي عليرغم اين توجيه فرض،Epstein ثابت كردكه هيچ تفاوت معني داري بين اين دو نوع تصويرسازي وجود ندارد(22).

مطالعات متفاوت نشان داده اند كه ورزشكاران با استفاده از تصويرسازي ذهني داخلي نسبت به تصويرسازي ذهني خارجي  موفقيت بيشتري كسب كرده اند.از جمله Richardson  و start(1964) در مطالعه خود روي ژيمناست ها نشان دادند كه تصويرسازي ذهني داخلي كه بر پايه حس حركت است بيش از تصويرسازي ذهني خارجي كه بر پايه حس بينائي است باعث موفقيت مهارت ژيمناستيك گرديده است.نظريات Corbin(1972 )،Mc Guigan(1978)،Ryan وSimons(1982)،Goss و همكارانش (1986) نيز مويداين مطلب است (3،18،22).

نتايج مطالعه Wang و همكارانش (1992) در مورد تغييرات سيستم اتونوم(واكنش هاي سايكوفيزيولوژيك) درتصويرسازي ذهني داخلي و خارجي يك فعاليت نشان داد كه در تصويرسازي ذهني داخلي تغييرات سيستم اتونوم و ميزان حس تلاش[6] افراد بيشتر است.آنها از اين بررسي به اين نتيجه دست يافتند كه تصويرسازي ذهني داخلي نسبت به تصويرسازي ذهني خارجي به اجراي واقعي فعاليت نزديكتر بوده و بيشتر باعث تحريك سيستم اتونوميك مي شود و در نتيجه باعث اثبات تشابه بين تصور ذهني يك فعاليت حركتي و اجراي واقعي آن مي شود.تحقيقات Lang و همكارانش،Hale،Harlison و Robinson نيز مؤيد اين مطلب است (35).

البته مطالعات كمي تفاوت بين تصويرسازي ذهني داخلي و خارجي را رد كرده اند.Meyers وهمكارانش (1979)،Highlen وBennet(1979)،Hall وهمكارانش(1990)ازآن جمله اند.برخي ازمحققين معتقدندكه آموزش هاي تصويرسازي ذهني بايد بگونه اي باشدكه افرادتركيبي از تصويرسازي ذهني داخلي وخارجي را بكار گيرند (22).

 

[1] Mental Imagery

[2] Day Dream

[3] External Imagery

[4] Internal Imagery

[5] Somatic Arousal

[6] Sense of Effort

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مطالب شما نیاز است به تایید مدیران برسد

مهمان
شما به عنوان کاربر مهمان در حال حاضر دیدگاه ارسال می کنید. اگر دارای حساب کاربری در سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  حداکثر استفاده از ۷۵ شکلک مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر